יש הטוענים שמסלולי ההשקעה הכשרים מניבים תשואה נמוכה יותר משאר המסלולים. חשוב לזכור ש"הנבואה ניתנה לשוטים", וטענה מעין זו היא בגדר השערה בלבד. השערה המבוססת על ביצועי העבר, אבל השאלה היא מה יהיה בעתיד.
לכל זה ניתן להוסיף (וסליחה שאני סוטה לרגע מהרציונאליות) את ההתנהגות המדהימה של הבורסה בשנת השמיטה – כל מי ש"יצא מהבורסה" בשנת השמיטה לא הפסיד (1)
הבעיה במסלולים הכשרים לדעתי היא דווקא תורנית מהותית. נותני ההכשרים נוקטים בגישה פורמליסטית, כלומר מתמודדים עם האיסורים בדרכים טכניות במקום לנסות לדבוק בנתיב ההלכתי שהתוו חז"ל לעסקאות השקעה.
ההסכם המכונה בהלכה "עסקא" בנוי כך שמחצית הסכום הוא הלוואה ללא ריבית שתוחזר בכל מקרה, ואילו המחצית השניה – השקעה משותפת שבה הלווה והמלווה מתחלקים (3) ברווחים ובהפסדים. סכום הריבית הנקובה בהסכם ההלוואה המקורי הוא "קנס התפשרות" המושת על חלק הפיקדון בכפילות (לדוגמה: ריבית נקובה של 4% היא קנס של 8% על הפיקדון).
הגישה הפורמליסטית רואה בעסקה זו "פטנט" לעקוף את איסור הריבית בתורה. כשמבינים את עולם העסקים, מגלים זהעסקה הזו היא פטנט כלכלי משוכלל המאזן בין האינטרסים של הלווה, המלווה ושל הציבור.
ללווה יש יתרון בכך שבעת משבר אמיתי, מחצית מחובו נמחק והוא אינו ערב אליה אישית. (ע"ע נכסי משפחת פישמן, דנקנר וזיסר)
למלווה יש יתרון בכך שמחצית מחובו מובטח, גם בעת "פשיטת רגל" או מחלוקת קשה עם הלווה (ע"ע דלק נדל"ן שמחקה חוב בעוד דלק אנרגיה "חוגגת")
ולציבור יש יתרון בכך שהגבלת הסיכון מעודדת השקעה וגם בכך שנפילות פיננסיות גורמות לפחות נזקים היקפיים. (בעיקר ספקים שנפגעים מפשיטות רגל)
איך נמנעים מאיסור ריבית בצורה פורמליסטית?
במקום לרכוש מניות ולהיות חלק מהחברה, קונים חוזים עתידיים שהם למעשה הימור חיצוני על ביצועי המניות. בצורה זו נמנעים פורמלית מאיסור ריבית (וגם מאיסורי שבת ואחזקת חמץ בפסח), אבל זו לא באמת עסקת השקעה.
בנוסף לכך, השיטה הזו דומה לאיסור "משחק בקוביא" כלומר הימורים שנאסרו לעדות מטעם של "ישוב העולם" כלומר זו לא עבודה "יצרנית" ולכן נאסרה. בדיוק מאותה הסיבה שמלווים בריבית נפסלו לעדות.
כאשר שואלים אותי במה כדאי להשקיע, אני בדרך כלל עונה "במה שאתה טוב בו". שדרוג מקצועי, הרחבת עסק, דברים שיוצרים ערך. כסף לא אמור לגדול עם הזמן, אלו דמי "המתנת מעות" שנאסרו בתורה. הכסף צריך ליצור דברים חדשים ולקדם את ישוב העולם.
Leave a Reply