כאשר כתבתי את העבודה הסמינריונית בסוף התואר הראשון, הטרידה אותי הסתירה בין האיסור ההלכתי על נטילת ריבית לבין התנהלות הכלכלה המודרנית, בה מציאות של ריבית היתה אקסיומה. ההנחה לפיה זמן = כסף אמורה להניע את גלגלי הכלכלה, ואיסור נטילת ריבית, עלול ״לתקוע״ את הכלכלה.
לקח זמן עד שהצלחתי לשכנע את המרצה לכתוב עבודה על נושא תיאורטי שכזה…
כיום, ריבית 0 היא המצב המצוי בכל העולם המערבי (אמנם לא מסיבות מוסריות אלא בגלל ״מלחמת המטבעות״, אבל התוצאה זהה).
בפרשת בהר מופיע פעמיים איסור ריבית. הלכות ריבית מרובות וסבוכות אבל ככלל ניתן לומר ש״זמן לא שווה כסף״. זה נקרא ״המתנת מעות״ ובגמרא: ״אגר נטר״. אסור להרוויח מאדם שזקוק לזמן. לעומת זאת רצוי וחשוב להשקיע בפיתוח עסקים. זהו הבסיס של ״היתר עיסקא״- הפתרון ההלכתי הנהוג כיום.
כאשר ריבית הבסיס (בנק ישראל) היא 0 – מבחינה מהותית הרווח של המלווה הוא עבור הסיכון ולא עבור ״המתנת המעות״.
התמונות המצורפות לקוחות מתוך חוברת שהדפסתי לחברים שהתעניינו בנושא.
Leave a Reply